لباس هایی با فناوری گورتکس(Gore-Tex)چیست؟
نوشته شده توسط : نیلوفر نصیری

لباس هایی با فناوری گورتکس(Gore-Tex)چیست؟

گورتکس نام پارچه های ضد آب و قابل تنفسی است که توسط کمپانی آمریکایی W. L. Gore and Associates به صورت یک برند و نام تجاری به ثبت رسیده است. مواد موجود در گورتکس بر پایه پلی تترا فلورو اتیلن(PTFE) و دیگر پلیمر های فلئور می باشد. این منسوجات در مجموعه گسترده ای از کاربرد ها همچون لباس های ضد آب و با کارایی بالا، فیلتر ها، عایق سازی سیم ها و کابل ها و درپوش ها مصرف دارند. منسوجات با فناوری گورتکس بهترین و محبوب ترین پارچه در تولید لباس های بارانی، قابل تنفس و محافظ در برابر سرما می باشند.

این منسوجات یک غشای دو لایه هستندکه عملکرد آن تا حدی شبیه به پوست بدن انسان می نماید. پارچه های گورتکس از ۹ میلیون حفره ریز در هر اینچ ساخته شده اند که این حفره ها ۲۰ هزاز بار کوچکتر از یک قطره کوچک آب و به اندازه  ۷۰۰ واحد بزرگتر از یک مولکول بخار آب بوده. به این ترتیب حفره ها به سادگی اجازه عبور هوا و در حقیقت خروج بخار آب ناشی از تبخیر عرق بدن به خارج لباس را خواهند داد. این منسوجات با توجه به بیرونی ترین لایه آن علاوه بر ضد آب بودن اجازه قرار گرفتن هیچ گونه لکه بر روی منسوج را نیز نخواهد داد.

لباس هایی با فناوری گورتکس(Gore-Tex)چیست؟

ساده ترین این لباس ها، حالت محافظ در برابر باران را دارا بوده(بارانی ها) و از دو لایه تشکیل شده است. لایه بیرونی نایلون و یا پلی استر است که از دسته الیاف با استحکام مناسب نیز می باشند. لایه داخلی آن ها نیز پلی اورتان(PU) است که بحث مقاومت در برابر نفوذ آب در شرایط جابجایی هوا در مقیاس بالا(تنفس پذیری پارچه) را بر عهده دارد. لازم به توضیح است که انواع قدیمی تر گورتکس های دو لایه در لایه داخلی بجای پلی اورتان از تفلون(Teflon) استفاده می شده است.

پوشاک سفر گورتکس




:: موضوعات مرتبط: پوشاک سفر , ,
:: برچسب‌ها: گورتکس , Gore-Tex , پوشاک سفر , سفر , تور یک روزه , تور از اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 1973
|
امتیاز مطلب : 172
|
تعداد امتیازدهندگان : 64
|
مجموع امتیاز : 64
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 آذر 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: